NIK ma plan kontroli na 2022 rok. Na liście 88 pozycji m.in. realizacja przez jednostki samorządu terytorialnego zadań dotyczących udostępniania informacji publicznej

Najwyższa Izba Kontroli planuje w 2022 roku przeprowadzić 88 kontroli. NIK ma zbadać m.in. realizację zadań finansowanych z funduszu przeciwdziałania COVID-19, funkcjonowanie Agencji Badań Medycznych czy zwalczanie afrykańskiego pomoru świń.

NIK zwróciła się do organizacji pozarządowych prowadzących społeczną kontrolę władzy z zapytaniem o problemy z dostępem do informacji publicznej w jednostkach samorządu terytorialnego. W województwie lubelskim w związku z planowaną kontrolą problemy można kierować do Fundacji Wolności na adres www.fundacjawolnosci.org .

Z opublikowanego na stronie NIK planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2022 rok wynika, że przeprowadzi 88 kontroli. Z przyjętych do planu pracy 88 tematów kontroli na pozycji 77 ujęto realizację przez jednostki samorządu terytorialnego zadań dotyczących udostępniania informacji publicznej.

Lista 88 kontroli, które NIK ma zrealizować w 2022 roku:

  1. Udostępnianie informacji publicznej przez jednostki administracji rządowej;
  2. Udostępnianie osobom z niepełnosprawnościami mieszkań z komunalnych zasobów mieszkaniowych gmin;
  3. Funkcjonowanie służby cywilnej oraz służby zagranicznej;
  4. Wykonanie budżetu państwa w 2021 r.;
  5. Wykonanie założeń polityki pieniężnej w 2021 r.;
  6. Działania Krajowej Administracji Skarbowej w celu ograniczenia szarej strefy w Internecie;
  7. Realizacja zadań finansowanych z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19;
  8. Gospodarka finansowa wybranych instytucji gospodarki budżetowej;
  9. Opracowanie ustawy budżetowej na rok 2023;
  10. Prawidłowość i skuteczność postępowań kontrolnych, podatkowych i egzekucyjnych organów Krajowej Administracji Skarbowej;
  11. Wspieranie inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki;
  12. Wybrane wydatki spółek z udziałem Skarbu Państwa i fundacji tworzonych przez te spółki oraz gospodarka finansowa i realizacja celów statutowych fundacji tworzonych przez te spółki;
  13. Realizacja działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa paliwowego w sektorze naftowym;
  14. Realizacja projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych;
  15. Rozwój elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej;
  16. Funkcjonowanie rynku mocy w systemie elektroenergetycznym;
  17. Realizacja Krajowego Programu Kolejowego w zakresie budowy systemów ERTMS/ETCS na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.;
  18. Gospodarowanie przez PKP S.A. nieruchomościami niezwiązanymi z prowadzeniem ruchu kolejowego;
  19. Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w Polsce na przykładzie wybranych miast;
  20. Utrzymanie i ochrona obiektów inżynierskich w ciągu dróg samorządowych;
  21. Realizacja programu Sportowa Polska;
  22. Budowa Muzeum Historii Polski;
  23. Dopuszczanie podręczników do użytku szkolnego;
  24. Gospodarka majątkowa i finansowa spółek radiofonii publicznej;
  25. Tworzenie w Siłach Zbrojnych wymagań dla pozyskiwanych z rynku produktów gotowych;
  26. Poziom integracji obrazu rozpoznanej przestrzeni powietrznej w wymiarze sojuszniczym i narodowym;
  27. Proces przygotowania Sił Zbrojnych RP do przyjęcia na wyposażenie samolotu F-35;
  28. Organizacja i funkcjonowanie ochrony wybranych siedzib organów władzy publicznej;
  29. 9 Przygotowanie państwa na zagrożenia związane z działaniami hybrydowymi;
  30. Przygotowanie służby kontrterrorystycznej Policji do realizacji zadań;
  31. Wsparcie systemu pieczy zastępczej w procesie deinstytucjonalizacji;
  32. Zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej realizowane przez samorządy województw;
  33. Usługi asystenta osobistego jako wsparcie społeczne osób niepełnosprawnych;
  34. Działalność spółek hodowli roślin i zwierząt nadzorowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w latach 2017–2021;
  35. Zasady dzierżawy i sprzedaży nieruchomości rolnych Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa;
  36. Realizacja procesu informatyzacji w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
  37. Realizacja przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa prawa pierwokupu i nabycia nieruchomości rolnych oraz udziałów i akcji w spółkach kapitałowych;
  38. Funkcjonowanie spółki Polskie Domy Drewniane SA;
  39. Postępowanie z zakaźnymi odpadami medycznymi, w tym odpadami wytworzonymi w związku z przeciwdziałaniem COVID-19;
  40. Gospodarowanie jeziorami stanowiącymi wody publiczne;
  41. Udzielanie koncesji na wydobywanie kopalin stałych i węglowodorów;
  42. Gospodarowanie środkami uzyskanymi ze sprzedaży uprawnień do emisji w drodze aukcji w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych;
  43. Badanie sprawozdania finansowego z realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze”;
  44. Dostęp do leczenia w ramach procedury „Ratunkowego Dostępu do Technologii Lekowych”;
  45. Funkcjonowanie Agencji Badań Medycznych;
  46. Zlecanie usług medycznych przez szpitale publiczne;
  47. Zasoby kadry medycznej w systemie ochrony zdrowia;
  48. Funkcjonowanie szpitali powiatowych w Polsce;
  49. Wykorzystanie infrastruktury sieci szerokopasmowej województwa podlaskiego wybudowanej w ramach PO Polska Wschodnia;
  50. Nadzór właścicielski nad spółkami z udziałem jednostek samorządu terytorialnego oraz wpływ zobowiązań spółek na zadłużenie samorządów w województwie kujawsko-pomorskim;
  51. Sprzedaż przez gminy komunalnych lokali mieszkalnych;
  52. Realizacja wybranych inwestycji w województwach;
  53. Wykonywanie gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
  54. Gospodarka finansowa Muzeum II Wojny Światowej;
  55. Wsparcie dla rodzin będących w kryzysie w okresie pandemii COVID-19;
  56. Realizacja Strategii Rozwoju Sportu w województwie śląskim do roku 2020;
  57. Dostępność i jakość świadczeń rehabilitacji dla pacjentów po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2 i przebytej chorobie COVID-19;
  58. 8 Realizacja w latach 2019–2022 (I kwartał) na terenie woj. śląskiego wybranych projektów Krajowego Programu Kolejowego współfinansowanych ze środków Funduszu Spójności UE;
  59. Wsparcie dla dużych przedsiębiorców wydobywających węgiel kamienny udzielone w związku z pandemią COVID-19;
  60. Prowadzenie postępowań mandatowych i stosowanie pouczeń przez funkcjonariuszy straży miejskich oraz egzekwowanie grzywien nałożonych przez nich w drodze mandatu karnego;
  61. Zapobieganie pożarom miejsc gromadzenia odpadów;
  62. Elektroniczne wnioski i tytuły wykonawcze w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  63. Działania organów publicznych na rzecz ograniczenia zabudowy terenów zagrożonych powodzią;
  64. Małopolski System Informacji Medycznej w latach 2016–2021;
  65. Zakup i funkcjonowanie Polskich Kolei Linowych S.A.;
  66. Realizacja inwestycji miejskich na terenie województwa lubelskiego;
  67. Usuwanie nielegalnie składowanych odpadów niebezpiecznych;
  68. Inwestycje w obiekty dziedzictwa kulturowego i naturalnego finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014–2020;
  69. Realizacja wybranych regionalnych programów polityki zdrowotnej w województwie łódzkim;
  70. Finansowanie przedsięwzięć służących rozwojowi elektromobilności w Polsce;
  71. Działania zapobiegawcze i naprawcze podejmowane w związku z wystąpieniem szkód w środowisku;
  72. Usuwanie wyrobów zawierających azbest;
  73. Rozwój nowych pomysłów biznesowych dofinansowanych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia;
  74. Nabywanie usług doradczych i eksperckich przez jednostki samorządu terytorialnego;
  75. Edukacja głuchych i niedosłyszących dzieci i młodzieży;
  76. Realizacja przez jednostki samorządu terytorialnego zadań dotyczących udostępniania informacji publicznej;
  77. Zapewnienie trwałości inwestycji współfinansowanych środkami programów drogowych w latach 2016–2021;
  78. Działania gmin na rzecz poprawy stanu technicznego budynków z mieszkaniami o warunkach substandardowych;
  79. Podkarpacki System Informacji Przestrzennej (PSIP);
  80. Funkcjonowanie małych portów morskich w województwach pomorskim i zachodniopomorskim;
  81. Nadzór właścicielski państwa nad spółkami stoczniowymi;
  82. Zarządzanie oprogramowaniem komputerowym przez administrację publiczną;
  83. Prawidłowość naliczania i egzekucji opłat za odbiór odpadów komunalnych w wybranych gminach województwa mazowieckiego;
  84. Realizacja projektu pn. „Konwersja cyfrowa domów kultury” w wybranych samorządowych jednostkach kultury województwa mazowieckiego;
  85. Badanie sprawozdań finansowych projektów ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczach Odry i Wisły;
  86. Funkcjonowanie państwowych wyższych szkół zawodowych;
  87. Utrzymanie i rozwój miejskich sieci infrastruktury rowerowej;
  88. Zwalczanie i przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń w populacji dzika oraz przenikaniu i rozprzestrzenianiu się tej choroby w stadach świń;

źródło: NIK

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top