W dniu 27 listopada odbyła się VII sesja Rady Gminy Zamość. W trakcie sesji radni zdecydowali o opłatach za odpady komunalne oraz o podatkach lokalnych.
Rada Gminy podjęła uchwały:
1. Uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty
Uzasadnienie do uchwały
Zgodnie z art.6c ust.1 ustawy z 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy. Nawiązując do art.6k ust.1 pkt.1 ustawy rada gminy zobowiązana jest w drodze uchwały dokonać wyboru metody ustalenia opłaty , oraz ustalić stawkę tej opłaty.
Zgodnie z art.6j ust.1 ustawy opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nieruchomości zamieszkanej stanowi iloczyn:
1) liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub
2) ilość zużytej wody z danej nieruchomości, lub
3) powierzchni lokalu mieszkalnego
– oraz stawki ustalonej opłaty.
Art. 6k ust.3 Rada gminy określi stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeśli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów
komunalnych w sposób selektywny, w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotność wysokości stawki ustalonej przez radę gminy.
Art. 6q ust.2 Kwota opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega zaokrągleniu. Stawkę opłaty określonej w § 2 ust.1 niniejszego projektu uchwały ustalono uwzględniając wyniki przeprowadzonego postępowania przetargowego na usługę odbioru odpadów z gospodarstw domowych i w PSZOK, oraz koszty administracyjne obsługi realizacji programu, w tym dwa etaty w Urzędzie Gminy. Szczegółowe kalkulacje i inne informacje poniżej. Ustalenie stawki opłat wyłącznie na podstawie wymienionych powyżej danych nie gwarantuje, że system odbioru odpadów w 2025 roku będzie w całości finansowany dochodami budżetu pochodzącymi z opłat wnoszonych przez Mieszkańców. Koszt usługi uzależniony jest od faktycznej ilości odebranych z gospodarstw domowych odpadów i ich ilości przyjętych w PSZOK. Problemy z tym związane obrazuje finasowanie systemu odbioru odpadów w 2024 roku: plan dochodów 5 495 975,82 zł; plan wydatków 6 274 20,83 zł (dane uwzględniają propozycję zmian w budżecie 2024 roku przedłożoną na sesję Rady Gminy w dniu 27 listopada). W związku z powyższym przedłożone będą projekty uchwał wprowadzające ograniczenia w ilości przyjmowania odpadów w PSZOK w ramach opłaty określonej projektem uchwały. Projekt uchwały pozytywnie zaopiniowany przez Radcę Prawnego.
2. Uchwałę w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez Gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych.
Uzasadnienie do uchwały:
Zgodnie z i art. 6r ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy może określić, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, rodzaje dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposób ich świadczenia oraz wysokość cen za te usługi. Przedstawiony projekt ustala opłaty za usługi dodatkowe, które są związane z regulacjami zawartymi w uchwale w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Radcę prawnego.
3. Uchwałę zmieniającą uchwałę Nr XXIII/217/2020 Rady Gminy Zamość z dnia 30 października 2020 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Uzasadnienie do uchwały:
Na podstawie art. 6r ust. 3a, dopuszcza się ograniczenie ilości zużytych opon, odpadów wielkogabarytowych i odpadów stanowiących części roślin pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków i cmentarzy, stanowiących odpady komunalne, oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych, odbieranych lub przyjmowanych przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W powyższym projekcie Rada wprowadza ograniczenia ilości przyjmowanych odpadów tylko w przypadku odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych oraz odpadów stanowiące części roślin pochodzących z drzew i krzewów, stanowiących odpady komunalne. Wprowadzone ograniczenia spowodują obniżenie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Radcę prawnego
4. Uchwałę zmieniającą uchwałę Nr XXIII/216/2020 Rady Gminy Zamość z dnia 30 października 2020 r. w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zamość”.
Uzasadnienie do uchwały:
Zmiana zapisów załącznika do w/w uchwały jest podyktowana dostosowaniem do istniejących przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która stanowi, że w gminach wiejskich, częstotliwość odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów stanowiących odpady komunalne może być rzadsza niż w gminach miejskich, co już jest stosowane obecnie. W przypadku gmin miejskich w zabudowie jednorodzinnej odpady zmieszane muszą być odbierane dwa razy w miesiącu, a w wielolokalowej raz na tydzień. Zmiany regulowane niniejszą uchwałą sankcjonują stosowaną obecnie częstotliwość odbioru innych odpadów. Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Radcę prawnego.
5. Uchwałę zmieniają uchwałę nr XVIII/262/21 Rady Gminy Zamość z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Uzasadnienie do uchwały:
Z uwagi na brak różnicowania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadów komunalnych w zależności od ilości osób na dwie grupy:1-4 osoby oraz 5 i więcej, zasadna jest zmiana wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, aby ułatwić osobom składającym deklaracje wypełnianie druku. Projekt uchwały pozytywnie zaopiniowany przez Radcę Prawnego.
6. Uchwał w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.
Uzasadnienie do uchwały:
Zgodnie z art.6k ust.4a ustawy z 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rada gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych.
Projekt uchwały pozytywnie zaopiniowany przez Radcę Prawnego.
Rada przyjęła też uchwały w sprawie lokalnych podatków:
1. Uchwałę w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych obowiązujących na terenie gminy Zamość.
2. Uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie gminy Zamość na rok 2025.
3. Uchwałę w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczenia podatku rolnego na 2025 rok.
Materiał filmowy z obrad VII sesji Rady Gminy Zamość poniżej:
źródło: UG Zamość