Projekty zakwalifikowane do Programu Kolej Plus w Lubelskiem

Długość nowych i zmodernizowanych odcinków na terenie województwa lubelskiego to  315 km. Jesteśmy liderem pod tym względem. Jesteśmy również liderem pod kątem kwoty dofinansowania – 2 mld 934 tys. 226 zł. W ramach Programu Kolej Plus na terenie województwa lubelskiego zostanie zrealizowanych pięć projektów. Wszystkie projekty realizowane będą na wniosek samorządu województwa lubelskiego – mówił wojewoda lubelski Lech Sprawka na konferencji prasowej dotyczącej inwestycji zakwalifikowanych do realizacji na terenie województwa lubelskiego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

 

W spotkaniu uczestniczyli też marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski i dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. w Lublinie Andrzej Matusiewicz.

 

W ramach tego programu w całym kraju zostanie zrealizowanych 34 inwestycji. 10 projektów dotyczy rewitalizacji linii na łączną długość około 315 km, 14 projektów dotyczy odbudowy bądź rozbudowy linii na łączną długość około 516 km, 7 projektów dotyczy budowy nowych linii na łączną długość 189 km i 3 projekty dokumentacyjne dotyczące około 183 km linii kolejowych – dodał wojewoda lubelski.

 

Do realizacji zakwalifikowano pięć inwestycji w województwie lubelskim: Lublin-Łęczna/LW Bogdanka, Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj, Chełm-Włodawa, Łuków-Lublin, Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek.

 

Te pięć zadań opiewają na kwotę 3,5 mld zł według szacunków Polskich Linii Kolejowych. Zakres prac Lublin-Łęczna: Lublin Lotnisko-Łęczna-Bogdanka o długości 24 km, to jest budowa nowej linii kolejowej. Szacunkowa wartość to 736 mln zł. Kolejny projekt to Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj. Tu są trzy inwestycje. Pierwsza to Janów Lubelski-Szastarka o długości 18 km, budowa linii kolejowej z Janowa poprzez Szastarkę, Kraśnik, do Lublina i włączenie do sieci kolejowej. Jest tu połączenie Kraśnika Fabrycznego z Kraśnikiem i mamy prace studyjne nad częścią Biłgoraj-Janów. Kolejna inwestycja Chełm-Włodawa. Tu jest modernizacja 41 km i nowy odcinek do stacji Włodawa Miasto – prawie 10 km. Następna inwestycja to elektryfikacja linii objazdowej. To jest linia z Lublina do Łukowa.  Inwestycja oszacowana na 377 mln zł.  I inwestycja Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek – budowa nowej linii prawie 2 km o wartości prawie 1 mld zł– informował marszałek województwa Jarosław Stawiarski.

 

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus” przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego dzięki możliwości uzupełniania sieci kolejowej o nowe połączenia, które przede wszystkim zapewnią pasażerom dostęp do komunikacji międzywojewódzkiej. Dotyczyć to będzie głównie miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej. Realizacja programu ułatwi dostęp do kolei pasażerskiej, poprawi warunki prowadzenia działalności gospodarczej i bezpieczeństwo na drogach (część przewozów towarowych przejmie transport kolejowy).

 

Ten program jest dedykowany przede wszystkim do samorządów, do miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców i dlatego wybór padł na takie miasta i miejscowości jak Janów Lubelski czy Łęczna. Ten wybór był właściwy. Te pięć projektów przeszło etapy kwalifikacji i dobrnęły do końca. Kolejnym etapem będzie zawarcie umów pomiędzy wnioskodawcą a Polskimi Liniami Kolejowymi – nastąpi to w kolejnych miesiącach. Następnie będzie opracowanie dokumentacji projektowej na te projekty – podkreślał  dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. w Lublinie Andrzej Matusiewicz.

źródło: UW Lublin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top