Inwestycje CPK – szansą rozwojową dla województwa lubelskiego

Na dworcu głównym PKP w Lublinie odbył się briefing prasowy sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej Marcina Horały, ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka i wojewody lubelskiego Lecha Sprawki dotyczący korzyści dla województwa lubelskiego płynących z inwestycji infrastrukturalnych Centralnego Portu Komunikacyjnego – planowanego węzła przesiadkowego między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

Program inwestycyjny CPK to program budowy nowego systemu transportowego naszego kraju. To program, który dostarczy Polakom mobilności, połączeń na takim poziomie komunikacyjnym, jaki mają państwa wysoko rozwinięte. Dzięki temu programowi, wykonany zostanie ostatni krok w obszarze komunikacji i transportu, który dzieli nas od tych państw – mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej Marcin Horała.

– Tutaj, na Lubelszczyźnie, jest już pierwszy odcinek linii kolejowych, ponad 100 km kolei dużych prędkości, nowo budowanych, które są w zaawansowanym etapie prac. Dzięki realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego i całego programu CPK dla Lubelszczyzny, chociażby z tego dworca będzie można dojechać np. do Warszawy. Takich połączeń będzie więcej niż obecnie. Z Zamościa będzie można dojechać do Lublina w 50 minut – dwukrotnie szybciej niż obecnie. Trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę czynnik likwidacji wykluczeń transportowych, dostarczenia szeregu połączeń komunikacyjnych. To jest szczególnie ważne dla Polski wschodniej, w mniejszych miejscowościach, gdzie często do tej pory było tak, że młodzi ludzie myśląc o swojej przyszłości, chcąc mieć możliwość atrakcyjnej pracy, dostępu do dóbr kultury, oświaty, nauki, służby zdrowia podejmowali decyzję, żeby wyprowadzić się ze swojej miejscowości. Kiedy będą mieli takie połączenia, będą mogli swoją przyszłość związać ze swoim rodzinnym miastem – dodał wiceminister Marcin Horała.

W województwie lubelskim w ramach Programu CPK powstanie 187 km nowych odcinków. Pierwsza z inwestycji obejmie trasę z Lublina, przez Zamość, Tomaszów Lubelski, a w perspektywie do granicy z Ukrainą. Umożliwi to znaczącą poprawę połączeń kolejowych z Zamojszczyzną i Roztoczem oraz w przyszłości uruchomienie szybkich pociągów z Warszawy i Lublina do Lwowa. Program CPK zakłada także wybudowanie nowej linii nr 631 Milanów – Biała Podlaska – Fronołów, stanowiącej fragment tzw. Magistrali Wschodniej, łączącej Rzeszów, Lublin i Białystok. Przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Lublina: do Warszawy – 1 godz. 25 min. (obecnie najkrótszy czas to 3 godz.), do CPK – 1 godz. 45 min., do Rzeszowa – 1 godz. 40 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 50 min.), do Białegostoku – 3 godz. 5 min. (zamiast obecnych 5 godz. 35 min.). Co więcej, dzięki inwestycjom CPK w tym regionie, aż 68 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych.

– To wielka szansa rozwojowa dla województwa lubelskiego poprzez złamanie wykluczenia transportowego, łącznie z lepszym otwarciem na wschód. Szprycha nr 5 prowadzi nas zarówno w kierunku Hrebennego, ale i w kierunku Dorohuska. To też ważny element w systemie bezpieczeństwa całego państwa, ale również województwa lubelskiego, ze względu na to, że jesteśmy województwem granicznym na odcinku polsko-ukraińskim, jak i polsko-białoruskim – mówił wojewoda lubelski Lech Sprawka.

Uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego: Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023 Rada Ministrów przyjęła 28 października 2020 r. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo- kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Briefing prasowy poprzedziło spotkanie sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej Marcina Horały, ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, wojewody lubelskiego Lecha Sprawki i posłów na Sejm RP (Gabriela Masłowska, Teresa Hałas i Monika Pawłowska) z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa lubelskiego (Bartłomiej Bałaban – członek zarządu województwa lubelskiego, Marek Wojciechowski i Magdalena Filipek-Sobczak – radni wojewódzcy, Andrzej Leńczuk – starosta krasnowstawski, Łukasz Reszka – starosta świdnicki, Witold Marucha – wicestarosta zamojski, Katarzyna Gucz – członek zarządu powiatu tomaszowskiego, Anna Maria Antos – wiceprezydent Zamościa, Jerzy Lewczuk – burmistrz Izbicy, Waldemar Raczyński – wójt gminy Stary Zamość, Artur Sawa – wójt gminy Łopiennik Górny, Krzysztof Seń – wójt gminy Sitno, Tomasz Kozłowski – inspektor ds. ochrony środowiska i gospodarki komunalnej urzędu gminy Krynice). Podczas spotkania zostało przedstawione znaczenie Centralnego Portu Komunikacyjnego dla rozwoju polskiej gospodarki ze szczególnym uwzględnieniem województwa lubelskiego. Na pytania samorządowców, którzy podczas spotkania reprezentowali mieszkańców regionu, odpowiadali eksperci CPK odpowiedzialni za realizację inwestycji infrastrukturalnych na terenie województwa lubelskiego (Dariusz Mańkowski – lider projektu, Mariusz Matuszewski – koordynator techniczny, Adam Nalewajko – koordynator GR, Bartosz Guszczak – koordynator merytoryczny).

Bardzo dziękuję za te konsultacje. Rozmawialiśmy m.in. z wójtem gminy Izbica, wójtem gminy Stary Zamość, starostą hrubieszowskim. To były ważne rozmowy po to, by wyjaśnić wszystko, co jest związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym, szczególnie z nowymi połączeniami kolejowymi, które będą łączyć nas nie tylko z CPK, ale i łączyć miasta w naszym regionie. Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko ogromna szansa na rozwój Polski, ale też dzięki tym nowym połączeniom kolejowym – wielka szansa na rozwój poszczególnych regionów – podkreślał podczas briefingu minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

źródło: LUW

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top