Petycja o ogłoszenie terminu obrad komisji Rady Gminy Zamość

Urząd Gminy Zamość i  Rada Gminy Zamość jak dotąd nie informuje mieszkańców o posiedzeniach gminnych komisji Rady Gminy. Obywatele, mieszkańcy i wyborcy mają prawo wiedzieć kiedy odbywają się posiedzenia gminnych komisji. Przedmiotową petycję kierujemy do Wójta, Przewodniczącego Rady Gminy Zamość ponieważ do udzielania tego typu informacji nie jest potrzebna żadna specjalna zgoda, a podanie takich informacji w BIP, czy na tablicach ogłoszeń nie generuje kosztów niemożliwych do pokrycia przez Gminę.

Wiele samorządów w Polsce od niepamiętnych czasów uczyniła z tego typu działań, jak jawność posiedzeń komisji, narzędzie wyborcze dla Radnych przejętych losem swojej gminy i chcących działać dla niej oraz na jej korzyść. Rzetelne informacje o komisjach Rady będą z korzyścią dla budowy i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o czym w dzisiejszym świecie się mówi nie tylko w kuluarach.

Każdy taki pobyt mieszkańca na posiedzeniu to także wspaniała lekcja samorządności, mogąca obudzić jego zaangażowanie w sprawy gminy dla dobra społeczności lokalnej. Zresztą art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wyraźnie wskazuje, że w zakresie i zadaniach gminy leży zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które należy do zadań własnych gminy. W szczególności ustawodawca wymienia tam m.in.; „wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej”.

Treść petycji:

PETYCJA

Do Wójt Gminy Zamość

Do Przewodniczący Rady Gminy Zamość

Na podstawie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U.2014.1195), w związku z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U.1997.78.483 z późn. zm.), i ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2016.23 z późn. zm.),

składam w imieniu własnym, jak również mieszkańców gminy Zamość zainteresowanych jej losem petycję o ogłaszanie terminu obrad komisji Rady Gminy Zamość oraz udostępnianie tej informacji na stronie BIP i/lub stronie internetowej Gminy Zamość.

U Z A S A D N I E N I E

Pozytywne rozpatrzenie tej petycji leży w interesie publicznym i ma dla niego istotne znaczenie.

Jawność i transparentność działania organów władzy publicznej stanowią nierozerwalną część demokracji, a prawo dostępu do informacji publicznej jest dziś uważane za prawo człowieka.

Art. 61 Konstytucji RP stanowi nie tylko prawo dostępu do informacji publicznej, lecz w ust. 2 wskazuje expressis verbis dodatkowe uprawnienie każdego obywatela, jakim jest możliwość wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.

Z kolei ustawa o samorządzie gminnym w art. 11b stwierdza, że m.in. działalność organów gminy jest jawna, a ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów w myśl w/w

przepisu ustawy są jawne i dostępne dla każdego zainteresowanego.

Proponowane rozwiązanie nie stoi w sprzeczności z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak również Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej. W tym ostatnim wręcz podkreśla się, iż strona podmiotowa BIP powinna zawierać również inne informacje publiczne, a w szczególności takie, których publikacja leży w interesie publicznym, zaspokaja potrzeby obywateli i ich wspólnot, wspiera rozwój społeczeństwa obywatelskiego lub przyczynia się do polepszenia działalności podmiotu udostępniającego informacje (§ 11 ust. 1 pkt 5 lit. b). Z przepisu ustawy o dostępie do informacji publicznej wynika, że BIP jest systemem otwartym, do którego można wprowadzać coraz to nowe rodzaje informacji publicznych, w tym takie, które nie zostały wymienione przez ustawodawcę jako obligatoryjne do zamieszczenia. Należy dodatkowo podkreślić, że polski ustawodawca uznał, że „urzędowy publikator teleinformatyczny” ma priorytetowe znaczenie wśród przewidzianych trybów udostępniania informacji.

Skoro wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej jest konstytucyjnym prawem każdego obywatela, to warto aby informacje o takich posiedzeniach były w odpowiednim czasie i w odpowiednio dostępny sposób przekazywane obywatelom, a nie wymuszały na każdym zainteresowanym autonomiczne dochodzenie ws. „kiedy i po co zbiera się jakakolwiek komisja Rady Gminy”.

W lokalnej wspólnocie samorządowej mieszkańcy, co cztery lata, podejmują wybór, kogo obdarzyć zaufaniem do reprezentowania ich w samorządzie. Trudno jest zweryfikować kandydatury niemające „politycznej twarzy”.

Odzwierciedlenie wiernego przebiegu obrad, dyskusji, czy też wniosków, może się różnić w zależności od oceny osoby sporządzającej protokół. Natomiast w obecnym sposobie głosowania Rady, niemożliwym jest – na podstawie protokołu ustalenie jak dany radny głosował.

Nie ma demokratycznego wyboru bez wolności słowa, nie ma wolności słowa bez dostępu do informacji. Wolność słowa to coś więcej niż prawo do mówienia o sprawach o niewielkim znaczeniu. Mieszkaniec ma prawo do krytyki, w której zawiera się negacja lub aprobata sposobu rządzenia czy poszczególnych decyzji rządzących. Niemerytoryczna i nieuzasadniona krytyka wśród części mieszkańców, spowodowana jest często brakiem dostępu do obiektywnych i rzetelnych materiałów. Wówczas ocena ta, może stawać się niesprawiedliwa, podatna na zmanipulowanie, a czasem mieć znamiona pomówienia. Może być też przyczynkiem do wybuchu i eskalacji niechęci międzyludzkich. Protokoły, są jedynie streszczeniem wypowiedzi, a wiele dyskusji może nie być szczegółowo przytaczanych. Proces legislacyjny bez rzetelnej i pełnej informacji nie stworzy, tak potrzebnego, zaufania do stanowionego prawa i organów władzy publicznej.

Nie każdy zainteresowany może wziąć udział w komisjach, terminy często pokrywają się z innymi ważnymi wydarzeniami czy też obowiązkami zawodowymi, jednak rzetelna informacja o posiedzeniach komisji umożliwi mieszkańcom zaplanowanie danego terminu i wzięcie udziału w tak ważnym dla nich lokalnym wydarzeniu, jakim jest komisja Rady Gminy Zamość co w sposób samoistny wzmocni ich poczucie przynależności do wspólnoty. Możliwość każdorazowego uczestnictwa w posiedzeniach komisji będzie stanowiło dodatkową dbałość o przejrzystość działania wybranych radnych.

W samorządzie nie ma spraw ważnych i nieważnych – wszystkie decyzje bezpośrednio lub

pośrednio dotyczą mieszkańców. Stąd tak ważne jest zapewnienie mieszkańcom swobodnego dostępu do obrad. Buduje to wzajemne zaufanie. Mieszkańcy także zyskują przeświadczenie, że władze są skłonne wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom.

Przedmiotową petycję kieruję do Wójta,Przewodniczącego Rady Gminy ponieważ do udzielania tego typu informacji nie jest potrzebna żadna specjalna zgoda, a podanie takich informacji w BIP, czy na tablicach ogłoszeń nie generuje kosztów niemożliwych do pokrycia przez Gminę.

Urząd Gminy w Zamościu posiada odpowiednie miejsce do ugoszczenia większej ilości ludzi, zainteresowanych lokalnym procesem legislacyjnym, więc takiego kosztu Gmina nie musi ponosić w ogóle.

Wiele samorządów w Polsce od niepamiętnych czasów uczyniła z tego typu działań, jak jawność posiedzeń komisji, narzędzie wyborcze dla Radnych przejętych losem swojej gminy i chcących działać dla niej oraz na jej korzyść. Rzetelne informacje o komisjach Rady będą z korzyścią dla budowy i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o czym w dzisiejszym świecie się mówi nie tylko w kuluarach.

Każdy taki pobyt mieszkańca na posiedzeniu to także wspaniała lekcja samorządności, mogąca obudzić jego zaangażowanie w sprawy gminy dla dobra społeczności lokalnej. Zresztą art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wyraźnie wskazuje, że w zakresie i zadaniach gminy leży zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które należy do zadań własnych gminy. W szczególności ustawodawca wymienia tam m.in.; „wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej”.

Tym bardziej, że uczestnicząc w komisjach mieszkańcy mieliby okazję zobaczyć „z bliska” na czym polega praca radnych i całego samorządu. Pozwoliłoby to również na ocenę jak rzetelnie radni podchodzą do swoich obowiązków, czy nie opuszczają komisji bez szczególnego uzasadnienia w trakcie jej trwania, albo czy się na nie spóźniają. Zwłaszcza, że za każdy udział w komisji radny otrzymuje wynagrodzenie (diety) od mieszkańców (podatki).

Umożliwienie wglądu w lokalny proces legislacyjny dla mieszkańców byłoby też świetnym przykładem pozytywnej polityki informacyjnej Rady Gminy Zamość a w dłuższym okresie wpłynęłoby na wizerunek otwartości i jawności całej Rady.

Wiedza na temat działalności radnych jest bardzo istotna, ponieważ radni reprezentują swoich wyborców i to przez nich (radnych), mieszkańcom najłatwiej jest włączać się w procesy stanowienia prawa miejscowego i w realny sposób wpływać na to, co dzieje się wokół nich. Dlatego tak ważne jest, aby każdy zainteresowany miał możliwość zapoznać się z przebiegiem pracy swoich radnych.

Warto zwrócić uwagę na to, że działania takie służą również samym politykom lokalnym, gdyż uświadamiają im bieżące potrzeby społeczne i pozwalają im je zaspokoić w możliwie najlepszy sposób. To z kolei sprawia, iż zyskują oni aprobatę mieszkańców, która wszakże jest źródłem legitymacji działania każdego polityka.

Często się przecież słyszy, że „radni nic nie robią”, co nie jest prawdą, a wstęp na komisje pomógłby pokazać to, jak radni oddani są swojej gminie i jej mieszkańcom.

W związku z przytoczonymi wyżej argumentami, petycję swoją uważam za zasadną i wnoszę o jej pozytywne załatwienie. Proszę o poinformowanie mnie o sposobie załatwienia mojej petycji zgodnie z przepisami obowiązującego prawa . Jednocześnie, na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy o petycjach, wyrażam zgodę na upublicznienie moich danych osobowych.

Przypominam, że ustawa o petycjach, która weszła w życie z dniem 6 września 2015 r

nakłada obowiązek publikacji treści niniejszej petycji na stronach internetowych organu, do którego wpłynęła (art. 8 u.o.p.), cyt.:

„Art. 8. 1. Na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego niezwłocznie zamieszcza się informację zawierającą odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji, datę jej złożenia oraz – w przypadku wyrażenia zgody, o której mowa w art. 4 ust. 3 – imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest niezwłocznie aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii, przewidywanego terminu oraz sposobu załatwienia petycji.

Art. 10. 1. Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.

(…)

Art. 13. 1. Podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.”

Z poważaniem

Ryszard Puchacz

 

redakcja

Komentarze do: “Petycja o ogłoszenie terminu obrad komisji Rady Gminy Zamość

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top